جامع بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوایی چیست + راهنمای جامع از صفر آکادمی اینفوگرام

بازاریابی محتوایی از شیوه‌های نوین مارکتینگ و شاید یکی از جذاب‌ترین آن‌ها است. شما می‌توانید برای تجزیه‌وتحلیل فرایند بازاریابی محتوایی و بررسی نتایج خود از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. گوگل آنالیتیکس یک ابزار معروف و بسیار کاربردی در این زمینه است و به شما فرصت می‌دهد به‌خوبی نتایج هر بخش را رصد و ارزیابی کنید. به‌طور منظم میزان بازدید از محتوا و تاثیر آن بر فروش را بررسی کنید. ارزیابی نتایج به شما کمک می‌کند به‌مرور بهترین نوع بازاریابی محتوایی را برای برند خود تشخیص بدهید. پرسونا یک شخصیت فرضی از مشتری است و بنابر دیدگاهی که به شما می‌دهد، می‌توانید نوع محتوا، کانال‌های انتشار و نوع بازاریابی محتوایی مناسب را انتخاب کنید.

این نوع بازاریابی تفاوت عمده ­ای با تبلیغات دارد و محتوای تولیدشده در رسانه­ های مختص کسب و کارهای به وجود آمده پخش خواهد شد. برخلاف محتوا در زمینه تبلیغات تمام محتواهای تولید شده امکان پخش در رسانه­ های دیگر را نیز پیدا خواهند کرد. استراتژی تعیین شده از سوی بازاریابی محتوا جذب کاربران است، درحالی که تبلیغات از استراتژی تهاجمی استفاده می­کند. یکی دیگر از تفاوت­های موجود بین تبلیغات و بازاریابی محتوا درخصوص هزینه آن است که هیچ هزینه­ ای را در بر نداشته اما برای تبلیغات باید هزینه زیادی صرف شود. حالا که می‌دانید چه نوع محتوایی را قرار است در مورد چه موضوعاتی تولید کنید، باید بتوانید برنامه دقیق و درستی برای فرایند اجرای محتوا تدوین کنید. در بازاریابی محتوا به این برنامه زمانی دقیق «تقویم محتوایی» (Content Calendar) گفته می‌شود و بسته به نیاز کسب و کار می‌توانید اطلاعات مختلفی را در آن بگنجانید.

استفاده از محتواهایی مثل فهرست‌های مقایسه، معرفی کامل ویژگی‌ها و مزایای رقابتی محصول، ویدئوهای معرفی محصول و راهنمای خرید در این مرحله نتیجه خوبی در پی دارد. نکته کلیدی در این روش از بازاریابی محتوا این است که با یک پیشنهاد خوب و فریبنده مخاطب را برای تصمیم‌گیری و خرید تشویق کنید. اکانت اینستاگرام GoPro با بیش از 20 میلیون دنبال‌کننده، با به‌اشتراک‌گذاری محتوای شگفت‌انگیز فیلم‌برداری‌شده با محصولات خود توجه‌ها را به برند و محصولات متنوع GoPro جلب می‌کند. بسیاری از کسب‌وکارها قدرت پادکست را نادیده می‌گیرند؛ به این دلیل که مطمئن نیستند چطور از محتوای صوتی استفاده کنند، اما باید یادتان بماند پادکست‌ها یک راه مطمئن و در حال رشد برای دستیابی به مشتری هستند. برند ردبول به‌خاطر ویدیو‌های خلاقانه و سرگرم‌کننده در کانال یوتیوب خود مشهور است.

این روش بازاریابی به برندها و کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از طریق تولید و توزیع محتوای ارزشمند و مرتبط با نیاز مخاطبان، توجه آن‌ها را جلب کرده و ارتباط موثری برقرار کنند. این نوع بازاریابی با ایجاد ارتباط مداوم و هدفمند میان برند و مشتریان، اعتمادسازی و وفاداری بیشتری را در مخاطبان ایجاد می‌کند. در این مقاله، به بررسی اصول، استراتژی‌ها و اهمیت بازاریابی محتوایی در بهبود رشد کسب‌وکارها می‌پردازیم. برندها و کسب و کارها تولید انواع مختلف محتوا را با هدف رسیدن به اهداف بازاریابی و فروش بیشتر محصولات و خدمات خود انجام می‌دهند. استراتژی بازاریابی محتوا پایه و اساس فرایند بازاریابی محتوا را می‌سازد و کمک می‌کند معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات در بازاریابی محتوا به‌شکل هدفمندتر و منسجم‌تری پیش برود. همچنین در سند استراتژی بازاریابی محتوا باید شاخص‌های سنجش عملکرد محتوا مشخص شوند تا در نهایت بتوان میزان اثربخشی محتوا را تعیین کرد.

شما می‌توانید در این نوع از تبلیغات به ازای نشان دادن تبلیغاتتان در جایگاه‌های بالاتر به گوگل هزینه پرداخت کنید. بازاریابی محتوا یک استراتژی بازاریابی است که با استفاده از متن، تصویر و ویدیو به آگاهی‌بخشی و جذب مشتری می‌پردازد. در این نوع از بازاریابی هدف اصلی، مخاطب و تولید محتوای باکیفیت و جذاب برای اوست. براساس مطالعات، 69 درصد از مشتریان ترجیح می‌دهند که از طریق ویدیو با محصولات و خدمات یک برند آشنا شوند. همچنین ویدیو مارکتینگ می‌تواند نرخ تبدیل بیشتری را به همراه داشته باشد، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را بهبود ببخشد و روابط موثرتری با کاربران ایجاد کند.

این تقویم محتوایی باید به‌طور دقیق بیان کند قرار است هریک از قطعات محتوای موردنظر شما در چه زمانی، چطور و در کدام کانال بازاریابی منتشر شود. این جدول زمانی منظم به شما کمک می‌کند مراحل تولید محتوا بهتر و منظم‌تر پیش برود و منابع و بودجه موردنیاز برای آن را بهتر و دقیق‌تر تنظیم کنید. برندها باید با استفاده از ابزارهای تحلیلی مانند Google Analytics و ابزارهای شبکه‌های اجتماعی، نتایج را اندازه‌گیری کنند. این تحلیل شامل بررسی ترافیک وب‌سایت، میزان تعامل، نرخ تبدیل و دیگر معیارهای کلیدی است. بر اساس این تحلیل‌ها، برندها می‌توانند استراتژی‌های خود را اصلاح و محتوای بهتری تولید کنند.

تعداد زیادی پلتفرم (مثل اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین، پینترست و…) برای کار کردن وجود دارند که به روش‌های مختلف می‌توان برای آن‌ها محتوا خلق و منتشر کرد. اگر تیم بازاریابی محتوا محتوای خود را ترویج نکند ، در واقع نصف کار خود را انجام داده است. باید دقت داشت که در واقع در مورد بازاریابی محتوا صحبت می کنیم و نه صرفا تولید محتوا. در ادامه پیرامون کانال هایی که برای ترویج محتوا در اختیار دارید صحبت می کنم. این نوع بازاریابی می‌تواند به شما کمک کند تا مخاطبان زیاد جدیدی را جذب نمایید.

هنگام به‌روزرسانی وضعیت صفحه‌ی هواداران‌تان، پست کردن لینکی با عنوان «به‌روزرسانی وبلاگ» بسیار بیهوده و غیر مؤثر است. به جای این کار، با یک ویژگی متمایز و منحصربه‌فرد، مخاطب را به کنش‌گری برانگیزانید و با بهره‌گیری از تبلیغات اجتماعی، اشتیاق و علاقه‌ در او ایجاد کنید. با اینکه بهره‌گیری افراطی از هشتگ‌ها خوب نیست، اما خود هشتگ‌ها راه خوبی برای جلب مخاطبان جدید هستند. بررسی کنید تا ببینید کدام هشتگ‌ها برای صنعت و کسب‌وکارتان مناسب‌ترند (اما در هر بار بیش از دو هشتگ به کار نبرید). هدف این است که نه تنها مقاله‌ای را که عملکرد خوب داشته کشف کنید، بلکه چندین مقاله را نیز که با موضوع آن مقاله هم‌پوشانی دارند، پیدا کنید. اگر بتوانید به ازای هر موضوع، 3 تا 5 مقاله جمع کنید، بیش از نصف راه را پیموده‌اید.

اینکه بیش از ۳/۵ میلیارد نفر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، کانتنت مارکتینگ از طریق شبکه‌های اجتماعی را به خوبی توجیه می‌کند. پلتفرم‌های زیادی برای اجرای این روش بازاریابی وجود دارند از جمله اینستاگرام، لینکدین، یوتیوب، تلگرام و غیره. این پلتفرم‌ها برای شما شرایطی را فراهم می‌کنند که بتوانید کانتنت‌های متنی، تصویری و ویدیویی تولید کنید و آن‌ها را با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید. برای مثال یکی از موسسه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی بسیار فعال است و مطالب خوبی در اختیار مخاطبانش قرار می‌دهد، پیج car.ir است. بازاریاب محتوا، باید ابزارهای مناسب داشته باشد و این موضوع به اندازه وجود و ارائه یک طرح بازاریابی قوی اهمیت دارد. این ابزارها مانند سلاح‌های بتمن، به شما کمک می‌کنند تا محتوای باکیفیت تولید کنید و مخاطبان خود را جذب کنید.

اینفوگرافیک‌ها مفاهیم بزرگ را در قالب تصاویر جذابی که خواندن و به‌اشتراک‌گذاری آن آسان است، می‌گنجانند. فرید تشیعی، متخصص سئوی تکنولایف، در وبینار رایگان تریبون قرار است تجربیات خود در استفاده از داده‌ها برای بهبود استراتژی‌های سئویی را بیان کند و با مطالعه موردی چند پروژه این مفهوم را توضیح دهد. وبلاگ نویسی به صورت مداوم برای پشتیبانی پروژه های دیگر و جذب بازدید کنندگان وبسایت. اول اینکه محتوای شما در این کانال‌ها تاریخ مصرف دارند و بعد از مدتی پایین می‌روند و دیگر کسی پست شما را نمی‌بیند. دوم اینکه شما در این شبکه‌ها استقلال ندارید و ممکن است بخاطر تغییر الگوریتم یا بسته شدن شبکه‌ها میزان بازدید خود را از دست بدهید.

بهترین محتوا برای این مرحله شامل مقالات، پست‌های وبلاگ، کتاب‌های الکترونیکی، ویدئوها و خبرنامه‌ها است. در کل، هرچه تعداد بیشتری محتوای با کیفیت بنویسید، نتایج مثبت را سریع‌تر خواهید دید. اینستاگرام، توییتر و لینکدین در نسخه بیزینس خود آمارهایی به شما ارائه می‌دهند. از این اطلاعات می‌توانید به خوبی درباره زمان مناسب گذاشتن پست کسب تجربه کنید. بازیافت، ساده‌ترین و به‌صرفه‌ترین راه برای افزایش تولید محتواست بدون اینکه بخواهید کیفیت را فدای کمیت کنید. شما می‌توانید با یافتن راهی برای بهره‌برداری مجدد از مطالب موجود، به خلق منابع جدید و الهام‌بخش اقدام کنید.

مساله اول اینجاست که خیلی از آموزش‌های اینترنتی رایگان قابل استناد نیستند و کیفیت پایینی دارند. اما بهرحال چیزی که توی طول این دوره به شما آموزش داده می‌شه، خیلی  بیشتر از مباحث وبلاگ نوینه و هر چیزی که توی مقاله‌های ما می‌خونید رو به طور  عملی به شما یاد می‌دیم. احتمالا تا اینجای کار متوجه شدید که مدت زمان دوره کمی بیشتر از ۵۰ ساعت است. شاید پیش خودتون بگید که این حجم مطلب زیاده و ترجیح بدید مطالب رو خلاصه‌تر از ما دریافت کنید. پس لازم است به عنوان یک متخصص،‌ تولید این جنس از محتواها را هم یاد بگیرید. علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

تعدادی ازین افراد به استفاده از آن علاقه مند شده و اطلاعات تماسشان را در اختیار شما قرا می دهند. حالا شما بانک اطلاعاتی از هزاران فرد دارید که می دانید که به موضوع اینفوگرافیک و طراحی علاقه مند و نیازمند هستند. می توانید آن ها را شناسایی و ارتباط خود را با آنها حفظ نموده تا آنها را به مشتری برای استفاده از خدماتتان تبدیل نمایید. نیرویی که باعث شد در پی کشف مسائل و درمان آن‌ها وارد دنیای طبابت شوم و بواسطه‌ی آن تفکر سیستمی را یاد بگیرم. علاقه‌مندی به دنیای کسب و کار و فضای دیجیتال، دریچه‌ای بود برای شروع سفر به دنیای مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ تا با کسب نگاه استراتژیک به مسائل، بتوانم راه را به کسب و کارها برای رشد در فضای دیجیتال نشان دهم.

پس بهتر است آماده وارد زمین بازی شویم و یک استراتژی قوی داشته باشیم. حالا کارکرد استراتژی چیست؟ استراتژی مشخص می‌کند ما قرار است کجا تمرکز کنیم و کجا تمرکز نکنیم. استراتژی قرار است منابع ما را متمرکز روی اهداف اصلی کند و جلوی هدررفت زمان و انرژی ما را بگیرد. در جدول زیر، سعی کردیم همین کار را خیلی ساده برای فروشگاه اینترنتی آرایشی و بهداشتی انجام دهیم. کلمات کلیدی این جدول برای سطح پایانی قیف بازاریابی انتخاب شده‌اند.

استراتژی بازاریابی محتوا در حقیقت دستورکار و نقشه‌راهی برای اجرای فرایند بازاریابی محتوایی است. یکی دیگر از مزایای مهم بازاریابی محتوایی، امکان ساخت فهرست مخاطبان هدف است. با تولید محتوای جذاب و مفید، می‌توانیم مخاطبان را به وب‌سایت خود جذب کنیم و آن‌ها را به مشترکین ایمیل یا دنبال‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی تبدیل کنیم. این فهرست مخاطبان، یک دارایی ارزشمند برای هر کسب‌وکاری محسوب می‌شود. زیرا می‌توان از آن برای معرفی محصولات و خدمات جدید، برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی و ایجاد ارتباط مستقیم با مشتریان استفاده کرد. بازاریابی چیست؟ یکی از انواع بازاریابی، بازاریابی محتوایی یکی از ابزارهای مهم و کاربردی در دنیای دیجیتال امروز است.

پاسخ‌گویی به پرسشی که درباره‌اش اطلاعات دارید آسان است؛ اما ارائه‌ٔ اطلاعات به شکلی تازه و خلاقانه اثربخش‌تر است. سرعت از آن رو عاملی نیرومند است که مردم را وادار به اقدام و واکنش می‌کند. برای آشنایی بیشتر با سئو و عوامل مهم و تاثیرگذار در رتبه‌بندی، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «سئو چیست؛ مزایا و کاربرد انواع SEO سایت» را همین حالا بخوانید. هنگامی که وب‌سایت‌های دیگر به سایت شما لینک می‌دهند، گوگل شما را به عنوان منبعی معتبر به شمار آورده و در نتیجه آن را در رتبه‌بندی لحاظ می‌کند. حتما این جمله را زیاد شنیده‌اید که یک تصویر به اندازه‌ٔ هزار کلمه ارزش دارد. این جمله را هم از ما بپذیرید که یک ویدیو گاهی به اندازهٔ هزار تصویر می‌ارزد.

اگر رسیدن به اصل مطلب خیلی طول بکشد، خوانندگان اشتیاق خود را از دست می‌دهند. همچنین استفاده از تصاویر و عناوین مختلف برای یک متن، تاثیرگذاری آن را بیشتر می‌کند. کانتنت مارکتینگ هم مثل هر مفهوم دیگری قوانینی دارد که بد نیست از آن‌ها اطلاع داشته باشید. سیستم مدیریت محتوا در واقع وظیفه مدیریت ایجاد محتوا، انتشار و آنالیز را برعهده خواهد داشت. نرم‌افزارهای HubSpot، CoSchedule و WordPress از‌جمله سیستم ‌های مدیریت محتوا محسوب می‌شوند. متقاعد سازی دیگران برای آنکه اثبات کنید ایده های خلاقانه شما ارزش سرمایه گذاری دارد.

استراتژی بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو (SEO)، با هدف رساندن محتوای شما به رتبه‌های بالای صفحه نتایج جستجو فعالیت می‌کند. این کار از طریق استفاده از کلمات کلیدی، سازگار کردن وب‌سایت با موبایل، بالا بردن کیفیت محتوا، اعتبار بخشیدن به محتوا انجام می‌شود تا از این موضوع که کاربر به محتوای معتبر و مرتبطی هدایت می‌شود، اطمینان حاصل کنید. به‌عبارت دقیق‌تر و بهتر، به کمک شاخص کلیدی عملکرد یک هدف ایده‌آل را برای کسب و کار تعیین می‌کنیم و بعد از توزیع و ترویج آن بررسی می‌کنیم تا ببینیم محتوای ما چقدر توانسته به این هدف ایده‌آل نزدیک شود. برای مثال، اگر قرار بوده خبرنامه ما تا پایان سال ۱۰۰ هزار عوض بگیرد، تا چه حد موفق بوده و چه اقداماتی باعث آن شده است. هنگامی که می دانید خوانندگان هدف شما چه کسانی هستند و بهترین قالب ها برای هر مرحله در چرخه فروش چیست، یک برنامه کوتاه مدت ایجاد کنید. ایجاد یک برنامه بازاریابی محتوا که بیش از حد بلندپروازانه باشد، آسان است.

این رویکرد از طریق محتواهای مختلفی مانند مقالات، ویدئوها، پادکست‌ها، شبکه‌های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ، مخاطبان را هدف قرار داده و به بهبود رتبه‌بندی در موتورهای جستجو و افزایش نرخ تبدیل کمک می‌کند. بازاریابی محتوایی (Content Marketing) یکی از انواع بازاریابی، روشی استراتژیک در بازاریابی است که به تولید و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و متناسب با نیازهای مخاطبان هدف می‌پردازد. بازاریابی محتوا و جذب مخاطبان به سمت محتواها مانند دیگر مهارت‌ها به گذراندن دوره‌های آموزشی نیاز دارد. اگر شما در این دوره‌ها شرکت کرده و سپس شروع به کار کنید می‌توانید مخاطبان بیشتری را به سمت محتوای خود بکشانید. با این حال، حفظ مخاطبان از اهداف مهم‌تر برای هر کسب و کاری است که به طور مستقیم به بازاریابی محتوا برمی‌گردد.

در واقع معمولا بیشتر برنامه های بازاریابی محتوا با دیگر تکنیک های بازاریابی ترکیب می شوند تا مکمل تلاش هایشان در بازاریابی محتوا باشد. اما انگیزه اکثر شرکت هایی که من با آن ها برای راه اندازی بازاریابی محتوا کار کرده ام ، نیاز مبرم به منبعی برای ایجاد ترافیک و سرنخ مقرون به صرفه و قابل اندازه گیری بوده است. معمولا بازاریابی محتوا زمانی استفاده می شود که کسب و کارها متوجه شوند یک یا همه روش های فوق غیر موثر ، بسیار گران و غیر قابل اندازه گیری هستند. همچنین خودتان تعدادی اینفوگرافیک با استفاده ازین ابزار تهیه و در شبکه های اجتماعی منتشر می نمایید تا قابلیت های آن را به نمایش بگذارید. در این بین مشاهده می کنید که روزانه ترافیک بسیار زیادی برای دانلود این ابزار به سایت شما روانه می شوند و ماهیانه هزاران نفر از این ابزار استفاده می کنند.

این روش به دلیل قابلیت انتقال سریع و جذاب اطلاعات، مخاطبان زیادی را به خود جذب می‌کند. برندها با استفاده از اینفوگرافیک‌ها می‌توانند به سادگی پیام‌های خود را منتقل کنند و محتوای خود را به شکل قابل اشتراک‌گذاری در رسانه‌های مختلف به نمایش بگذارند. این مزایا نشان می‌دهند که بازاریابی محتوایی یک ابزار قدرتمند برای رشد و توسعه کسب‌وکارها در دنیای دیجیتال است. برای ایجاد محتوای انسانی، از زبان طبیعی و قابل فهم استفاده کنید و سعی کنید از ارتباطات خشک و رسمی پرهیز کنید. روایت داستان‌ها و تجربیات شخصی نیز می‌تواند ابزاری قدرتمند برای برقراری ارتباط عاطفی با مخاطب باشد. علاوه بر این، باید به مخاطبانتان نشان دهید که شما به آن‌ها و نیازهایشان اهمیت می‌دهید و در راستای حل مشکلات آن‌ها تلاش می‌کنید.

یک عبارت معروف وجود دارد که می‌گوید بهترین جا برای پنهان کردن جسد، صفحه دوم نتایج جستجوی گوگل است! اما معنی این عبارت چیست؟ همانطور که گفتیم، انتشار محتوا به قصد بازاریابی در سایت و وبلاگ، یکی از مهمترین اقدامات یک دیجیتال مارکتر است. اما اگر این محتوا با کلیدواژه‌های مورد جستجوی مخاطبان، در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل حضور نداشته باشد، عملاً بودن و نبودن آن فرقی ندارد! اصول سئو به شما کمک می‌کند تا سایت و وبلاگ خود را با کلیدواژه‌هایی که در فرایند تدوین استراتژی محتوا انتخاب می‌کنید، به صفحه اول نتایج جستجوی گوگل برسانید. برای رسیدن به رتبه‌های برتر در نتایج جستجو، باید به گوگل نشان دهید که سایت باکیفیتی دارید و به مخاطبان خود اهمیت می‌دهید.

در واقع باید گفت استفاده از محتوای خلاقانه، با کیفیت و درست سبب می­شود کاربران به سوی سایت­ها جذب شوند و سایت­ها به اهداف بازاریابی محتوایی خود دست یابند. پس هیچ نیازی نیست از ربات­هایی استفاده کنیم که در بسیاری از موارد سبب جریمه از سوی گوگل نیز می­شوند. یکی دیگر از مزایای استراتژی بازاریابی محتوا شناخت مخاطبینی است که با هدف محتوای تولید شده هماهنگی کامل دارند. مسئولان وبسایتی که تمایل دارند برنامه ای موفق به وجود بیاورند باید مخاطبینی خاص خود را شناخته و آن ها را به صورت واضح درنظر داشته باشند. تا اینجا به‌خوبی می‌دانید استراتژی بازاریابی محتوا چیست و اصلی‌ترین بخش‌هایی که باید در یک سند استراتژی محتوا وجود داشته باشند، کدام‌اند. این نکته را در نظر داشته باشید که تمام مواردی که تا اینجا در بخش مثال ها معرفی شدند، متعلق به کسب و کار واقعی نبودند و برای تنظیم مثال‌ها از هوش مصنوعی گوگل بارد استفاده شده است.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری